Zlatko Prica
Bijeli plod
1961.
ulje, platno
1352 x 1203 mm
MMSU-676
Zlatko Prica (Pečuh, 1916. – Rijeka, 2003.) proveo je rano djetinjstvo u Pečuhu, nakon čega seli u Zagreb 1922. godine. Na poticaj Krste Hegedušića upisuje 1937. Likovnu akademiju koju pohađa pod mentorstvom Omera Mujadžića i Ljube Babića. Po završetku studija 1941. priprema prvu samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu, te iste godine biva uhićen i zatvoren u logoru Danica blizu Koprivnice. Nakon izlaska pridružuje se partizanima, a nedugo zatim u suradnji s Edom Murtićem u Topuskom 1944. ilustrira Jamu, poemu Ivana Gorana Kovačića.
Nakon rata odlazi na studijska putovanja od kojih je za njegovo stvaranje najznačajniji šestomjesečni boravak u Indiji. Bio je član i osnivač Grupe 58 i Grupe Mart te jedan od utemeljitelja Galerije Forum u Zagrebu. Radio je kao profesor na Akademiji likovnih umjetnosti i bio redoviti član Hrvatske akademije znanosti i umjet¬nosti.
Izlagao je na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu te primio niz nagrada i priznanja, među kojima se ističe nagrada Vladimir Nazor za životno djelo. Njegovi se radovi nalaze u značajnim izložbenim prostorima poput Tate Gallery u Londonu i Museo de Arte Moderna u Sao Paulu, a dio radova darovao je gradu Samoboru gdje djeluje Galerija Prica.
Opus Zlatka Price podijeljen je prema tematskim sadržaju karakterističnom za pojedino razdoblje stvaranja: Samoborski ciklus (1953.–1957.), Plodovi zemlje (1957.–1969.), Ljudi i plodovi i Anatomija prirode (1969.–1971.), Tarski ciklus (1971.–1992.) i Opatijski kišobrani (1992.–2003.). Svojim je živim bojama, monumentalnim kompozicijama, organičkom apstrakcijom ili figuracijom na novi subjektivan način dočaravao prizore iz svakodnevnog života sela i grada te punoću ženskoga tijela. Nakon 1960. prelazi granicu figurativnosti, ali zadržava elemente efektno građene kompozicije i kolorističke punoće. Realizirao se u gotovo svim umjetničkim tehnikama, a osim prepoznatljivoga slikarskog izraza stvarao je čitave opuse crteža i grafike.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti čuva 48 radova Zlatka Price raspoređenih u Zbirci slikarstva, Zbirci crteža, Zbirci plakata i Zbirci grafike.

Početkom šezdesetih godina dolazi do nove prekretnice i Prica se približava apstrakciji.
Slika Bijeli plod iz ciklusa Plodovi zemlje (1957. – 1969.) pokazuje da je autorovo zanimanje za teme kao što su čovjek i priroda i dalje prisutno, štoviše protezat će se i kroz njegov daljnji rad. U Bijelom plodu prijeđena je granica figurativnosti, predmetni je svijet apstrahiran i svodi se na kružne, pravokutne i trokutaste forme. Linije različite debljine djelomično prate i opisuju monokromne dionice boja, a na nekim se dijelovima oslobađaju deskriptivnosti i grade arabeskne oblike. Značajna je karakteristika i to da su svi oblici postavljeni u središte slike, što kompoziciji daje privid zbijenosti i čvrstoće. Grupiranje elemenata u centar kadra Prica započinje u Plodovima zemlje, a takav način građenja kompozicije ostat će karakterističan i u ciklusima koji slijede.

(V. B. / D. Z.)