Zlatko Prica
Bolnica žumberačkih partizana
1945.
pastel, papir
355 x 500 mm
MMSU-157
Zlatko Prica (Pečuh, 1916. – Rijeka, 2003.) proveo je rano djetinjstvo u Pečuhu, nakon čega seli u Zagreb 1922. godine. Na poticaj Krste Hegedušića upisuje 1937. Likovnu akademiju koju pohađa pod mentorstvom Omera Mujadžića i Ljube Babića. Po završetku studija 1941. priprema prvu samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu, te iste godine biva uhićen i zatvoren u logoru Danica blizu Koprivnice. Nakon izlaska pridružuje se partizanima, a nedugo zatim u suradnji s Edom Murtićem u Topuskom 1944. ilustrira Jamu, poemu Ivana Gorana Kovačića.
Nakon rata odlazi na studijska putovanja od kojih je za njegovo stvaranje najznačajniji šestomjesečni boravak u Indiji. Bio je član i osnivač Grupe 58 i Grupe Mart te jedan od utemeljitelja Galerije Forum u Zagrebu. Radio je kao profesor na Akademiji likovnih umjetnosti i bio redoviti član Hrvatske akademije znanosti i umjet¬nosti.
Izlagao je na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu te primio niz nagrada i priznanja, među kojima se ističe nagrada Vladimir Nazor za životno djelo. Njegovi se radovi nalaze u značajnim izložbenim prostorima poput Tate Gallery u Londonu i Museo de Arte Moderna u Sao Paulu, a dio radova darovao je gradu Samoboru gdje djeluje Galerija Prica.
Opus Zlatka Price podijeljen je prema tematskim sadržaju karakterističnom za pojedino razdoblje stvaranja: Samoborski ciklus (1953.–1957.), Plodovi zemlje (1957.–1969.), Ljudi i plodovi i Anatomija prirode (1969.–1971.), Tarski ciklus (1971.–1992.) i Opatijski kišobrani (1992.–2003.). Svojim je živim bojama, monumentalnim kompozicijama, organičkom apstrakcijom ili figuracijom na novi subjektivan način dočaravao prizore iz svakodnevnog života sela i grada te punoću ženskoga tijela. Nakon 1960. prelazi granicu figurativnosti, ali zadržava elemente efektno građene kompozicije i kolorističke punoće. Realizirao se u gotovo svim umjetničkim tehnikama, a osim prepoznatljivoga slikarskog izraza stvarao je čitave opuse crteža i grafike.

Muzej moderne i suvremene umjetnosti čuva 48 radova Zlatka Price raspoređenih u Zbirci slikarstva, Zbirci crteža, Zbirci plakata i Zbirci grafike.

Tijekom ratnih godina Prica je izradio brojne crteže i slike koje se mogu interpretirati i kao svojevrstan ratni dnevnik. Borce i ranjenike slika bez konvencionalne heroizacije i ideoloških stereotipa.
Bolnica žumberačkih partizana prikazuje kolonu ranjenika s pratiocima smještenu u krajoliku. Linija ljudskih likova u koloni dijagonalno reže kadar i perspektivno se smanjuje tvoreći tako dubinu slike. Kolorit je prigušen, dominiraju tamne, zemljane boje nanesene na podlogu u fasetama, obrisna je linija istaknuta. Iako na slici prevladavaju elementi usvojeni tijekom formalnog obrazovanja, istovremeno se uočava oslobađanje od naučenog na Akademiji. Pročišćavanje palete, pojednostavnjenje oblika i njihovo svođenje na dvodimenzionalne plohe boje definirane linijom, što je vidljivo na ovoj slici, postat će neke od odlika i svih budućih Pricinih ciklusa.

(V. B. / D. Z.)