Marcus Doyle
Oil Refinery
(Rafinerija nafte)
analogna fotografija, 2010.
digitalni C-type ispis, fotografski papir, 2011.
178 x 301 mm
MMSU-6377
Marcus Doyle (Carlysle/Cumbria, 1972.) fotografijom se počeo baviti nakon završetka umjetničke škole Blackpool & Flyde Sveučilišta u Lancasteru. Pripada britanskim fotografima mlađe generacije te je prepoznat kao predstavnik (urbanih) krajolika i noćne fotografije. Njegove fotografije bave se okolinom koju čovjek mijenja i eksploatira, krajolicima i predjelima koji pokazuju ožiljke ljudskog djelovanja koja su često zanemarena i zaboravljana. Za njih je karakteristična , bez iznimke, i potpuna odsutnost ljudi, premda njihovu prisutnost slutimo u svakom detalju. Noćna fotografija otkriva svijet posebnog ozračja u kojem se obično pretvara u neobično i nestvarno. To postiže analognom kamerom velikog formata (Wista) i dugotrajnim i strpljivim čekanjem (katkad satima i danima) na onaj pravi trenutak, pravo svjetlo jutarnje zore ili sutona. Posebna upotreba boja i izvježbano oko za detalje daju Doylovim slikama bezvremensku kvalitetu. Zbog toga njegovi radovi izgledaju nestvarno, katkad i poput retuširanih fotografija. U posljednjih je deset godina snimio mnoštvo krajolika – od arktičkoga polarnog kruga, Europe i Amerike do pustinja Afrike. Često su njegova putovanja bila vezana za odavanje umjetničke počasti njegovim uzorima kao što je bilo putovanje po američkim državama u kojima je slijedio i interpretirao motive fotografa Stephena Shora, Joela Meyerowitza i Richarda Misracha.

Prigodom prvog boravka u Rijeci u povodu samostalne izložbe Noćna fotografija u Malom salonu 2010., u sklopu Rijeka fotofestivala koji je organizirao Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Marcus Doyle otkrio je svijet zabačenih prostora unutar nekadašnjih riječkih industrijskih postrojenja i arhitekture te prekrasne vizure mora i gradskih, priobalnih predjela. Tada je nastala serija od 35 fotografija najupečatljivijih dojmova Rijeke: bivše žile kucavice razvoja grada, sada poslastice za ljubitelja zapuštenih mjesta, zabilježio je kamerom u trenutku najboljega prirodnog svijetla. Razvijene u male formate (280 x 350 mm), prikazuju široke, gotovo panoramske kadrove propale Tvornice torpeda i Tvornice papira Rijeka (tzv. Hartera) pa riječke luke, Rafinerije nafte Rijeka na Mlaki i noćnih vizura uhvaćenih s Trsatske gradine. Doyle je darovao fotografije Muzeju moderne i suvremene umjetnosti nakon izlaganja na drugoj samostalnoj izložbi u Rijeci 2011. u Malom salonu pod nazivom Riječki suveniri, fotografije iz industrijske povijesti Rijeke.

Fotografija naselja i industrijskog postrojenja Rafinerija nafte Rijeka – lokacija Mlaka koje se danas nalazi u samome središtu grada. Podignuta je 1883. u zapadnoj riječkoj industrijskoj zoni prema nacrtu Mate Glavana, kao deseti pogon te vrste u mađarskom dijelu Austro-Ugarske i prvi za rafinerijsku preradu u ovom dijelu Europe. Po okončanju Prvoga svjetskog rata, Rafinerija postaje dio teritorija Kraljevine Italije za čije se vladavine izgradila i nova upravna zgrada Raffineria di Olli Minerali S.A.. Završivši nakon Drugoga svjetskog rata u granicama Jugoslavije, Rafinerija ostaje ključni naftaški pogon. Devedesetih će, za vrijeme Domovinskog rata, biti jedini domaći opskrbljivač hrvatske vojske i građanstva naftnim derivatima. Rafinerija nafte Rijeka jedino je preživjelo veliko ime iz vremena riječkog industrijskoga buma u 19. stoljeću i treća je po starosti djelatna rafinerija na europskom kontinentu.

(D.Z.)